پاورپوینت فصل هشتم کتاب روان شناسی عمومی پیام نور (حافظه)

دسته بندي : کتاب » روانشناسی و روانپزشکی
پاورپوینت فصل هشتم کتاب روان شناسی عمومی پیام نور (حافظههیئت مولفان در قالب pptx و در حجم 43 اسلاید: 

بخشی از متن: 
تعریف حافظه تاریخی دیرینه دارد، با تشبیه‌های مختلفی مطرح شده است. به عنوان مثال، افلاطون حافظه را به قفس پرندگان تشبیه کرده و ورود و خروج پرندگان از قفس را مانند حفظ و به یاد آوردن اطلاعات در حافظه تعبیر کرده است.

تعریف‌های معاصر نیز از تشبیه‌ها استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال، حافظه به عنوان "انباره تشبیه به قفسه کتابخانه" یا "منزل برنباخ" تعریف شده است.

ویژگی مهمی که در تعریف حافظه مطرح می‌شود، تغییر و ثبت اطلاعات است. این تغییرات با یادگیری رخ می‌دهند و در حافظه ثبت می‌شوند.

این تعریف مورد انتقاد دو گروه اصلی از محققان قرار گرفته است. یک گروه به دیدگاه عصب‌شناختی پرداخته و حافظه را به تغییرات هورمونی و عصبی نسبت داده و از تعریف معمول متمرکز بر ثبت انتقاد کرده است.

گروه دیگر روان‌شناسان شناختی هستند که حافظه را محل اطلاعات می‌دانند و حفظ اطلاعات فقط یک مرحله از مراحل حافظه است. آن‌ها معتقدند که عوامل پردازش اطلاعات بسیار مهم هستند و تأثیر گذاری آنها به مراتب بیشتر از محرک‌های خام بیرونی است.

مراحل حافظه 
حافظه دارای مراحل مختلفی است. اولین مرحله به نام "رمزگردانی" است. در این مرحله، اطلاعاتی که از محیط دریافت می‌شوند، باید به رمزی مناسب تبدیل شوند تا به حافظه وارد شوند. این رمز می‌تواند ویژگی‌های فیزیکی یا معنایی اطلاعات باشد.
برای مثال، واژه "کتاب" می‌تواند با توجه به ویژگی‌هایی مثل اندازه و حجم به رمز تبدیل شود یا با تشکیل یک مفهوم واژه "کتاب" به رمز تبدیل شود.
رمزگردانی ممکن است به صورت ارادی یا غیرارادی انجام شود. در رمزگردانی ارادی، فرد به طور آگاهانه اطلاعات را به حافظه وارد می‌کند، در حالی که در رمزگردانی غیرارادی، اطلاعات به صورت ناخودآگاه و بدون تلاش فرد به حافظه وارد می‌شوند.


*توجه* 
برای دریافت فصل های دیگر روی لینک زیر کلیک کنید.
دسته بندی: کتاب » روانشناسی و روانپزشکی

تعداد مشاهده: 2683 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 43

حجم فایل:735 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252