پاورپوینت فصل سوم کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری (جامعه ی تحقیق و نمونه گیری) حسن پاشا شریفی

دسته بندي : کتاب » علوم تربیتی
پاورپوینت فصل سوم کتاب روش های تحقیق در علوم رفتاری (جامعه ی تحقیق و نمونه گیری) نوشته حسن پاشا شریفی در قالب pptx و در حجم 41 اسلاید:

بخشی از متن:
جامعه ی آماری
هدف اساسی هر تحقیق، کشف اصول و قوانین کلی حاکم بر یک جامعه آماری است. جامعه آماری به مجموعه ای از اشیا، اشخاص، مکان ها، رویدادها و اموری اطلاق می شود که در یک یا چند صفت مشترک باشند. هر جامعه آماری با این صفت یا صفات مشترک بین اعضای آن مشخص می شود. هر چه تعداد صفات مشترک اعضای یک جامعه کمتر باشد، تعداد افراد یا اعضای آن جامعه بیشتر است. برعکس هر چه تعداد صفات مشترک بیشتر باشد جامعه محدود تر می شود. به عنوان مثال دانش آموزان یک جامعه آماری است که تمام دانش آموزان سراسر جهان را شامل می شود. این جامعه، تنها با یک صفت مشترک یعنی دانش آموز بودن مشخص شده است. جامعه دانش آموزان دختر کمتر از ۱۰ سال که با سه صفت دانش آموز بودن، دختر بودن و کمتر از ۱۰ سال داشتن مشخص شده است به مراتب محدودتر از جامعه دانش آموزان است.

علاوه بر صفت یا صفت های مشترک که در میان همه اعضای یک جامعه آماری مشترک است برخی صفات دیگر نیز وجود دارند که در میان همه افراد جامعه مشترک نیست و یا مقدار آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این گونه صفت ها را صفات غیر مشترک یا صفات متغیر می نامند. به عنوان مثال جامعه دختران ۱۶ ساله ایرانی یک جامعه آماری است که صفات مشترک اعضای آن ایرانی، دختر بودن و ۱۶ سالگی است. اما بعضی از دختران ۱۶ ساله ایرانی با سواد و برخی بی سوادند. بعضی مجرد و برخی متاهل اند. بعضی بلند قد و بعضی دیگر کوتاه قدند و..... بنابراین صفاتی مانند وضعیت سواد، وضعیت تأهل و بلندی و کوتاهی قد و..... صفات غیر مشترک با متغیرهای مربوط به اعضای این جامعه آماری به شمار می روند که پژوهشگر مایل به مطالعه آنهاست. در فرایند تحقیق باید جامعه ی مورد مطالعه به روشنی تعریف شود و حدود مشخصات آن تعیین گردد. جامعه های آماری زیر نمونه هایی از جامعه های تعریف شده هستند که برای هدف های تحقیقی مناسب اند.
دانش آموزان کلاس های اول روستاهای استان آذربایجان شرقی که در سال تحصیلی ۷۸-۱۳۷۷ یک سال دوره آموزش پیش دبستانی را گذرانیده اند.
کودکان عقب مانده ذهنی استان ایلام و...

دسته بندی: کتاب » علوم تربیتی

تعداد مشاهده: 516 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: pptx - پاورپوینت - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 41

حجم فایل:721 کیلوبایت

 قیمت: 40,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252